Om niet te vergeten

3 maart 2023 - Antigua, Guatemala

Ik word wakker. Het moet tegen zeven uur zijn. Ik heb er al een goed gevoel voor.

Ik kijk door het raam, de gordijnen zijn weggeschoven om zo ‘s nachts een frisse wind door het huis te krijgen. Deur naar de woonkamer wijd open en ook de ramen aan de andere kant open met, gelukkig een hor, om ongewenste gasten buiten te houden.

De lucht heeft al kleur. Blauw, strakblauw, geen wolkje te bekennen.

Zoals altijd eerst thee gemaakt en even terug in bed om de laatste nieuwtjes op mail, facebook en een begin van de krant te lezen.

O, wel handig, nog even een was in de machine gooien. In no-time is het programma klaar, de was daarom niet altijd heel schoon, maar wel fris. Op het dakterras, in de zon, is deze sneller droog dan mijn snelste programma in de droogtrommel in Nederland !

In de keuken snijd ik een dikke plak af van de sappige, zoete ananas die we op de markt kochten. Minstens 1,5 kg voor 12 quetzales! (€1,50). Ik doe er wel een week mee.

Ananas, Griekse yoghurt en gezonde granola erop; hup naar boven om daar te ontbijten. De vulkanen staan op deze ochtend strak afgetekend tegen de blauwe lucht en de Fuego is als altijd actief en puft er lustig op los.

Da’s nog eens eens goede morgen.

Zondag vliegen we weer terug naar Nederland en ik zie tot mijn schrik en eigenlijk ook een soort van verbazing dat we natte sneeuw en hagel kunnen verwachten. De lente nog ver weg.

Dus een laatste kans om nog eens extra te genieten van dit alles hier.

Ik bekijk nog even de foto’s van gisteren toen Ana-Maria en Carin bij ons kwamen lunchen. Salade vooraf, eigen gemaakte ballen gehakt met verse spinazie en blauwe kaas roomsaus, gebakken aardappeltjes en ijsje toe. Het werd meer een Franse lunch, als je begrijpt wat ik bedoel; om half vijf namen we afscheid.

We kennen elkaar al zo lang en delen gezamenlijke herinneringen en soms sappige verhalen van de mensen die we hier kennen. Lekker in het Nederlands. Antigua, het is net een dorp af en toe.

Vanmiddag zijn we uitgenodigd op de borrel bij Bonny, een Amerikaanse. Ze woont hier al jaren en is praktisch blind. Ik heb er bewondering voor hoe ze zich hier redt.

O en niet vergeten, om 12 uur naar Frank voor een laatste knipbeurt.

Wat hebben we hier toch een luxe leventje.

Eergisteren was ik op schilder excursie met Carin. Vol goede moed gingen we op pad met aquarel spulletjes. Maar de ruïnes te heet, de Merced kerk gesloten, de ruïne met fontein erachter niet interessant. We eindigden in een meer dan honderd jaar oud café met een lekker biertje. Ook goed. Ha, ha, Hoezo niet flexibel?

In ieder geval was onze stappenteller weer tevreden.

Morgen, zaterdag wordt zo’n rommeldagje. Even langs het hotel van Sonia, de voorzitster van de Belgische organisatie, die vandaag aankomt met een groep peetouders. We hebben weer een ‘nieuw’ petekindje. Het kadootje dat we voor haar kochten kunnen we dan even overhandigen.

Ook altijd leuk om met Sonia bij te kletsen. Ze hebben bijna 1400 petekinderen die via hen naar school kunnen. Sonia moet een geheugen van een olifant hebben want ze weet naar mijn idee de bijzonderheden en thuissituatie van praktisch elk kind.

En dan inpakken en zondagochtend vroeg wegwezen. De tweede processie vertrekt  deze dag vanuit Santa Ines, de uitvalsweg naar de hoofdstad. Dus druk verkeer!

Daarna wachten en wachten en zitten en hangen tot je er bent.

We kijken terug op een heel mooie tijd voor een deel met onze vrienden Wieke en Pieter en mijn broer Joep; een afscheidsreis van de projecten samen met onze opvolgers,laatste keer, helemaal prima, emotioneel afscheid van Ana, fantastische feestelijke inauguraties en daarna twee weken samen zonder verplichtingen in Antigua.

Het was leuk om over onze belevenissen te schrijven en nog leuker om reacties van jullie te krijgen.

Muchas gracias en wie weet tot een volgend keer.

Dikke abrazos vanuit Antigua

Ineke

1. Bea:
    3 maart 2023
    Leuk om jullie zo te kunnen volgen!
    Goede thuisreis en graag tot snel.
  2. Resi en Ambert van Eeten:
    3 maart 2023
    Aan alles komt een eind...
    Geniet van de laatste dagen en een goede en veilige thuisreis!
  3. Hanneke:
    3 maart 2023
    Met veel plezier jouw verhalen gelezen en de foto’s bekeken.
    Heb een aangename terug vlucht ✈️, hoop dat het wachten en hangen niet te belastend zal zijn.
    Idd zijn de weerberichten nog niet juichend , toch nog een nachtvorstje af en toe.
    Zie jullie asap weer, tot dan !
  4. Joep Van der Elst:
    3 maart 2023
    Hele goede terug reis. Ik moet nog heel vaak terugdenken aan een geweldig mooie ervaring samen met jullie.Een reis om nooit te vergeten. Safe flight ✈️😘
  5. Helen:
    4 maart 2023
    Lieverds, bedankt voor de heerlijke verhalen,
    Ik heb ervan genoten! Goede reis en tot snel🥰
  6. Bert & Ginette:
    4 maart 2023
    GROTE dank voor al deze mooie verhalen.... Ineke, jij zou een boek moeten schrijven over je leven:).
    Goede terugreis en tot snel (afspraak voor a.s. woensdag staat al vast met WIPI).
    knuffels
  7. Marja:
    4 maart 2023
    Lieve groetjes,leuk om je verhalen te lezen!!
  8. Anja:
    4 maart 2023
    Bedankt voor de prachtige verhalen en foto's en filmpjes... Goede reis terug en fijn dat de commune weer compleet is maandag. Weer met z'n vijven op het erf. We zorgen dat het huis lekker warm is, dan is de overgang niet zo groot..de kippen doen alweer flink hun best dus er staan alweer kakelverse eitjes op jullie te wachten..Tot maandag...😘
  9. Carla:
    7 maart 2023
    Weer genoten van alle verhalen.Heel knap Ieneke hoe je dat zo duidelijk en Licht kan beschrijven.
    Liefs Carla